تجربه یکی از اعضای خانواده بزرگ همپا

خانم سمانه سرباز موفق به کسب رتبه 25 کنکور ارشد فیزیک 98 شده اند. این موفقیت در سایه تلاش ایشان و برنامه همپا میسر شده است. کارنامه ایشان در انتهای متن موجود است. با عرض تبریک به ایشان تجربه ایشان را  می خوانیم:

مدت زیادی بود که کانال همپا عضو شده بودم .  هر بار پست های این کانال در مورد کتاب هایشان را میدیدم ، حسابی وسوسه میشدم که کتاب هایشان را بخرم . حتی یک بار با شماره داده شده در کانال تماس گرفتم تا از روش خرید و قیمت کتاب ها مطلع بشم اما بعدا به خاطر اینکه در سفارش تلفنی دیگر قادر نبودم کتاب ها رو ببینم و از نزدیک بررسی کنم ، پشیمان شدم . با این حال همچنان پیگیر این موضوع از تمام مغازه های کتاب فروشی انقلاب در مورد این کتاب ها  سوال کردم که متاسفانه هیچ کدام کتاب را نداشتند . تا اینکه یک روز در حالی که به این فکر میکردم که چطور میتونم به آدرس داده شده در کانال همپا بروم و کتاب تهیه کنم ، در کانال پست عجیبی دیدم . " قبولی صد در صد دانشجویان همپا در دانشگاه شریف در کنکو  ارشد ۹۷ " . من خودم کنکور کارشناسی ارشد ۹۷ به طور آزمایشی شرکت کرده بودم و واقعا بجز تست های زبان و چند سوال فیزیک پایه چیزی نزده بودم.  چند لحظه فکر کردم اگر این ادعا واقعیت داشته باشد واقعا یک فرصت بزرگ است . بعد از مشورت با مادرم  با موسسه همپا تماس گرفتم و از شرایط کلاس ها سوال پرسیدم و بعد تصمیم گرفتم یکبار حضوری به آنجا بروم تا هم بیشتر با این کلاس ها آشنا بشوم و هم ثبت نام کنم .

وقتی با پدرم به آنجا رفتیم و سخنان دکتر بهتاج را شنیدم واقعا احساس کردم که با یک برنامه ریزی درست این کار واقعا شدنی است.   همان روز در کلاس های ریاضی فیزیک و مکانیک تحلیلی نام نویسی کردم . استاد این دو کلاس برادر دکتر بهتاج بود و به جرئت میتوان گفت که واقعا به طور قابل تحسینی مطالب را درک کرده بودند و تدریس میکردند . در تمام طول کلاس ها مدام به این فکر میکردم که مگر ممکن است فیزیک انقدر خوب برای کسی جا افتاده باشد . هر هفته سعی میکردم آگرچه درگیر کار های دانشگاه  بودم ولی چند ساعتی درس ها ی کلاس را مطالعه کنم  . بعد از آن به سراغ کتاب های همپا میرفتم و بعد از خواندن درسنامه مربوطه تست های کتاب را میزدم و اشکالاتم را علامت میزدم تا جلسه بعد از استاد بپرسم .
 

با این حال که کلاس ها عالی بود و من تلاشم را میکردم ولی باز هم از سخت بودن مطالب همواره در دلم گله مند بودم. با این حال بسیار هم خوشحال بودم که به این کلاس ها می آیم و هر چند مفاهیم و مسائل مکانیک تحلیلی کمی پیچیده باشد ولی من مسیر حل آنها را یاد گرفته ام و پس آنها بر می آیم ...

بعد حدود دو ماه در کلاس کوانتوم و الکترومغناطیس ثبت نام کردم . استاد این کلاس ها خود دکتر بهتاج بودند . حرف دکتر در جلسه اول کوانتوم را همیشه در ذهن دارم چون واقعا مصداق بارز من بود و آن این بود که کسی اگر بلد نباشد که تست کوانتوم بزند تمام سوالات را به شکل مجموعه ای از حروف چینی میبیند که هرگز نمیتواند حتی متن سوال را بخواند ولی اگر بلد باشی با یه نگاه کردن میشه اغلب تست های کوانتوم را زد . واقعیتش قسمت اول حرفشون برای من خیلی آشنا بود و قسمت دوم باورنکردنی . من اولین باری که تست های کوانتوم را در کنکور ارشد ۹۷ دیدم به حدی وحشت کرده بودم که بیشتر از چند ثانیه  نتوانستم حتی بررسی شان کنم و سریع سراغ بخش های دیگر رفتم . اما چطور ممکن است چنین چیزی به سادگی حل شود . بعد چند جلسه که مانند سری های قبل کتاب های همپا را خواندم و تست زدم ، کم کم داشتم با این  حرف استاد اشنا تر میشدم . اما قصه جایی جالب تر شد که من یک بار اشتباها بخشی را در کتاب خواندم که بر خلاف تصورم استاد هنوز تدریس نکرده بود  و آن بخش قسمت فوق العاده مهم تکانه زاویه ای بود . در ابتدا واقعا تعجب کرده بودم که چرا این درس انقدر مشکل است و نمیتوانم خیلی متوجه بشوم ولی بلاخره به سختی بخش هایی از آن را خواندم و تست هایش را زدم . جلسه بعد استاد همان درس را تدریس کرد و من تازه متوجه شدم که دلیل سخت بودن مباحثی که خوانده بودم برای این بود که استاد هنوز آن بخش را تدریس نکرده بودند و این باعث شد من با پیش خوانی ای که داشتم از فهمیدن مطالب آن روز بسیار لذت ببرم . همین انگیزه من را چند برابر کرد و باعث شد هر دفعه با اشتیاق بیشتری پیگیر مطالب بشوم . همه چیز زمانی برایم جالب تر شد که طبق فرمایش استاد من شروع به حل سوالات کوانتوم کنکور های فوتونیک سال های اخیر کردم . همین کنکور های فوتونیک کم کم مهارت های من را در حل مسئله تقویت میکرد و اشکالاتم را هم مشخص میکرد . نکته قابل تقدیر این بود که دکتر بهتاج همیشه برای پاسخ به سوالات و رفع اشکالاتم وقت میگذاشتند و با حوصله تمام آنها را حل میکردند .

اما تمام  و کمال بودن جنبه های علمی و آموزشی همپا همه ماجرا نبود . به عبارتی این کلاس ها از هر جنبه ای یک فضای صمیمی و دوستانه بین استاد و دانشجو ها به همراه داشت و حتی اکثر اوقات دکتر و همکارانش با کمک مسائل فرهنگی جو کلاس را از حالت استرس زای کنکور خارج میکردند . به عنوان مثال انار دانه شده شب یلدا بعد از چندین ساعت طولانی کلاس درس واقعا یکی از خوشمزه ترین خاطره های زندگی من بود یا شیرینی تولد یکی دیگر از همکلاسی ها که دوستانش تدارک دیده بودند باعث میشد در این کلاس بیشتر احساس یک خانواده را داشته باشیم تا یک کلاس درس . و این خود برگ تاییدی بر واژه "خانواده همپا" ست که بار ها دکتر بهتاج بر آن تاکید دارند.

در هر صورت من یکی از بهترین دوران های زندگی خود را در این موسسه سپری کردم و شیرین تر از آن نتیجه ای بود که با کمک های همپا  از کنکور ارشد بدست آوردم به طوری که به جرئت میتوانم بگویم بار ها سر جلسه کنکور احساس کردم یا طراح سوالات خود دکتر بهتاج بودند یا طراحان از کتاب های همپا سوالات را طرح کرده اند .
 من از همپا سپاسگزارم نه فقط به خاطر نتیجه خوب و خاطرات به یاد ماندنی اش بلکه به خاطر اینکه بعد از چهار سال تحصیل در رشته فیزیک بلاخره بتوانم متوجه مسائل اش بشوم و برای حل کردنشان جرئت پیدا کنم که دست به قلم بشوم و فکر میکنم این همان چیزی بود که دکتر همیشه از ما در کلاس میخواست ... 

سمانه سرباز گلعذاری

 

کارنامه رتبه25 ارشد فیزیک